Martine Creemers

Na 7 jaar als leerkracht in het primair onderwijs te hebben gewerkt, werd Martine geprikkeld en uitgedaagd om meer te doen met alle ontwikkelingen en onderzoeken binnen het onderwijs van deze eeuw.

Martine haalt haar inspiratie en energie uit het verbinden en ontwikkelen van nieuwe inzichten aan het hedendaagse leren in de praktijk. Ze begeleidt teams in het primair en voortgezet onderwijs bij het vormgeven en uitvoeren van een visie op leren. Het gaat daarbij niet alleen om het cognitieve leren, maar over een brede definitie van leren voor zowel leerling als professional.

Onderwerpen waar zij zich vooral mee bezig houdt zijn: visieontwikkeling – van visie tot praktijk, werken aan/in een lerende organisatie, professionaliseren door collegiaal leren, onderwijsontwikkelingen jonge kind, passend onderwijs – (hoog)begaafdheid.

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder." ...Onderwijs maak je samen...

Mijn evenementen

16 mei

Studiedag Leidinggeven aan de onderbouw – Utrecht – 16 mei 2017

Studiedag

Inclusief: Leiding geven aan mezelf

Als leidinggevende zie je de school als een geheel met een doorgaande lijn. Een geheel dat gekenmerkt wordt door een bepaalde organisatiestructuur en dat bestaat uit diverse groepen leerlingen en professionals. Zelf heb je misschien enkele jaren ervaring binnen een bepaalde groep wat leidt tot een expertise op een bepaald gebied. Maar hoeveel weet u van de ontwikkeling van en werkwijze bij de kleuters?

Om de ontwikkelingen in de doorgaande lijn te kunnen volgen en de professionaliteit van de leraren van groep 1 en 2 te kunnen beoordelen is het van belang dat de schoolleiding op hoofdlijnen kennis heeft van de werkwijze van groep 1 en 2 en het specifieke karakter van de kleuterdidactiek.

Deze kennis is nodig om:


  • beleid te kunnen ontwikkelen, met behoud van het specifieke karakter van het jonge kind.

  • een inschatting te kunnen maken tijdens groepsbezoeken in groep 1 en 2 of de juiste activiteiten op de juiste manier plaatsvinden.

  • de juiste vragen te kunnen stellen over leren en ontwikkelen en planmatig handelen tijdens (functionerings/beoordelings)gesprekken met leerkrachten groep 1 en 2.

  • leiding te kunnen geven aan een doorgaande lijn peuters – kleuters – groep 3 (t/m 8).


In de opbouw van dit dagprogramma gaan we uit van de driedeling: inhoud – houding – verhouding.

Dit houdt in dat we naast inhoud over het onderwijs aan het jong kind, ook specifiek aandacht besteden aan de houding die dit vraagt van de schoolleider. Lukt het mij om de verbinding met de onderbouw te maken? Ben ik in staat om de juiste vragen te stellen? Kan ik de ontwikkelingen in de onderbouw volgen en desgewenst (aan)sturen?Het laatste onderdeel betreft aandacht voor de verhouding. Is er voldoende verbinding tussen de coördinator, IB’er en schoolleider? Kunnen we de expert Jonge Kind voldoende effectief inzetten in de ontwikkelingen van de onderbouw? Hoe verhoudt de onderbouw zich tot de doorgaande lijn naar groep 3 t/m 8? Op welke wijze creëren we een lerende organisatie in de onderbouw? 

Inschrijven
22 mei

Schoolreis; bezoek drie scholen op één dag! – Utrecht – 22 mei 2017

Studiedag

Gevalideerd voor 9 RU.Inclusief: transport, lunch, diner én het notitieboek.

Veel scholen zijn bezig met een herontwerp of aanscherping van hun onderwijsconcept. Zij zoeken naar passende onderwijsvormen die meer recht doen aan de brede ontwikkeling van kinderen en die de organisatie van het leren dichter bij het kind en de professional brengt. Ook op zoek naar onderwijs dat recht doet aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in de 21e eeuw?

Schoolreis


Onderwijs Maak Je Samen organiseert een schoolreis voor leraren, IB’ers, coördinatoren en schoolleiders in het Primair Onderwijs die bezig zijn met het herontwerpen van het onderwijs op de eigen school. Voorafgaande aan de schoolreis ontvangt elke deelnemende school een voorbereidende opdracht die uiteindelijk de kijk- en ontwikkelwijzer vormt voor het bezoek.

Tijdens deze dag bezoek je drie verschillende scholen die een innovatief onderwijsconcept hebben neergezet of die een waardevol veranderproces hebben doorlopen. De dag start met een inleiding, verzorgd door een ervaren procesbegeleider van Onderwijs Maak Je Samen. Vervolgens word je door de schoolleider, leraren en/of leerlingen van de school ontvangen, krijg je een kijk in de praktijk, inzicht in de processen en kun je vragen stellen over de successen en uitdagingen.

We bezoeken scholen die ons hun eigen verhaal kunnen vertellen aan de hand van één of meer van de volgende thema’s:

  • Leeromgeving: van muren naar ruimte(s)

  • Didactiek: van onderwijs voor de leerling, naar onderwijs mét de leerling

  • Organisatie: van school naar kindvoorziening


We reizen gezamenlijk per touringcar van school naar school en we verwerken onderweg onze indrukken en nieuwe inzichten in een beknopt reisverslag. Na een gezamenlijk diner, wisselen we (onder leiding van een procesbegeleider) onze indrukken uit en stellen we vast welke ervaringen en acties we voor het proces op de eigen school mee willen nemen.

Gedurende de dag ontvangen de deelnemers verschillende tools, kijk- en procestips om het veranderproces in de eigen school vorm te geven.

Informatie:


Kosten van deze dag bedragen €320 per persoon, inclusief kosten voor de reis, het notitieboek, de lunch en het diner.

Locatie (start- en eindpunt): Utrecht
Het definitieve programma zal binnenkort verschijnen.

Inschrijven
07 nov

Studiedag Leidinggeven aan de onderbouw – Utrecht – 7 november 2017

Studiedag

Inclusief: 


Om de ontwikkelingen in de doorgaande lijn te kunnen volgen en de professionaliteit van de leerkrachten van groep 1 en 2 te kunnen beoordelen is het van belang dat de schoolleiding op hoofdlijnen kennis heeft van de werkwijze van groep 1 en 2 en het specifieke karakter van de kleuterdidactiek.

Inhoud training:

In de opbouw van dit dagprogramma besteden we aandacht aan: inhoud – houding – verhouding. Dit betekent dat we naast inhoud over het onderwijs aan het jong kind, ook specifiek aandacht besteden aan de houding die dit vraagt van de leidinggevende. Lukt het mij om de verbinding met de onderbouw te maken? Ben ik in staat om de juiste vragen te stellen? Kan ik de ontwikkelingen in de onderbouw volgen en desgewenst (aan)sturen? Het laatste onderdeel betreft aandacht voor de verhouding. Is er voldoende verbinding tussen de coördinator, IB’er en schoolleider? Hoe verhoudt de onderbouw zich tot de doorgaande lijn naar groep 3 t/m 8? Op welke wijze creëren we een lerende organisatie in de onderbouw?

Onderdelen van de training:

  • ontwikkelingskenmerken jonge kind

  • cyclus Opbrengstgericht werken

  • effectieve factoren in het onderwijs aan jonge kinderen

  • doorgaande lijn peuters-kleuters-groep 3

  • visie en beleid

  • teamcultuur en teamontwikkeling


Opbrengsten:

Na deze training is de leidinggevende in staat om:

  • beleid te ontwikkelen, met behoud van het specifieke karakter van het jonge kind.

  • een inschatting te maken tijdens groepsbezoeken in groep 1 en 2 of de juiste activiteiten op de juiste manier plaatsvinden.

  • de juiste vragen te stellen over leren en ontwikkelen en planmatig handelen tijdens (functionerings/beoordelings)gesprekken met leerkrachten groep 1 en 2.

  • leiding te geven aan een doorgaande lijn peuters – kleuters – groep 3 (t/m 8).


Inschrijven

Stel je vraag aan Martine

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent