Michel van de Ven

Inspiratie, vertrouwen en verbinden, dat zijn kernwaarden voor Michel van de Ven als onderwijsadviseur in de onderwerpen ICT & technologie, onderwijsinnovatie, activerende didactiek, ‘leren in de 21e eeuw’ en kwaliteitszorg.

Als innovator put hij inspiratie uit de ideeën over “leren in de 21e eeuw” van Howard Gardner, Michael Fullan, Robert Marzano en Dylan William.
Zijn motto daarbij is “Less is more”: geef leerlingen alle ruimte voor zelfsturend leren. Leren waarin de leerling eigen keuzes maakt en maximaal gebruik maken van zijn of haar talenten. Hiermee realiseert de school een eigen betekenis en invulling van persoonlijk/gepersonaliseerd leren.

Hij geeft de vernieuwende didactiek DenkBeelden ontwikkeld als een praktische eigentijdse onderwijsaanpak gericht op ‘leren in de 21e eeuw’, visueel leren en metacognitie. DenkBeelden leidt tot betrokken en verantwoordelijke leerlingen die zelfsturend, coöperatief en ontdekkend leren.

Onderwijstechnologie blijft voor hem een belangrijk, snel veranderend thema. Een innovatiethema waarin hij uw school of bestuur of kan begeleiden bij de enorm snelle ontwikkelingen in communicatie, sociale media en wereldburgerschap.

Hij heeft erg veel expertise in het begeleiden van de bestuurs- en schoolprocessen rond Onderwijs & ICT. Hij hecht daarbij veel waarde aan netwerken van en programma’s voor ICT-specialisten.

Als landelijk specialist voor het kwaliteitszorgsysteem WMK(PO) begeleidt hij besturen en scholen bij het ontwerp en uitvoering van een opbrengstgerichte kwaliteitszorgcyclus. Vanuit deze context ondersteunt hij scholen ook bij visie- en schoolplanontwikkeling en de gehele afname van (online) tevredenheidsonderzoeken

Samen met het team van Onderwijs Maak Je Samen draagt hij graag mede de zorg voor de vernieuwing en kwaliteit van uw onderwijs!

"Less is more."

Mijn activiteiten

Leidinggeven aan veranderingsprocessen in het primair en voortgezet onderwijs

Studiedag

Het centrale thema van deze dag – leidinggeven aan veranderingsprocessen – wordt benaderd vanuit twee perspectieven: dat van de projectleider en dat van het management. Tijdens deze studiedag verwerf je inzicht in complexe veranderingsprocessen en ontvang je concrete tools en modellen die schooleigen veranderingsprocessen ondersteunen, verbeteren en verdiepen. Voorbeelden daarvan zijn het Coherentiemodel (Michael Fullan), het Curriculair spinnenweb (Van den Akker) en ‘The golden circle’ (Simon Sinek).

Studiereis Finland; levensecht onderwijs gebaseerd op VERTROUWEN

Studiereis

De studiereis naar Finland staat geheel in het teken van recente onderwijsvernieuwingen in het Finse primair en voortgezet onderwijs. 2021 is een uitgelezen moment om in een professionele dialoog te onderzoeken hoe het Finse onderwijssysteem zich tot nu toe heeft ontwikkeld en hoe het zich gaat ontwikkelen. Accenten liggen op een thematisch curriculumontwerp (inclusief vakoverstijgende vaardigheden), ruimte voor leerling en leraar (persoonlijk leren) en de inzet van ICT en technologie.

Stel je vraag aan Michel

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.